Farfetch – od průkopníka online luxusu k boji o přežití

Když luxus potkal internet
Na začátku to znělo jako nemožný nápad – spojit svět tradičního luxusu s online prostorem. Luxusní značky tehdy odmítaly prodávat přes internet, bály se ztráty exkluzivity i kontroly nad zákaznickým zážitkem. Přesto v roce 2008 vznikl Farfetch, platforma, která dokázala, že i svět módy s cenovkami v tisících eur může žít online.
Farfetch si dal za cíl propojit nejlepší butiky z celého světa s lidmi, kteří hledají něco výjimečného – a to bez ohledu na to, jestli žijí v Paříži, New Yorku nebo Praze. Nabídl technologii, která umožnila malým butikům prodávat své kolekce globálně, a zákazníkům přinesl přístup k módním pokladům, které by jinak nikdy neobjevili.
Z vizionářského nápadu portugalského zakladatele José Nevese se brzy stal miliardový byznys, který přepsal pravidla digitálního luxusu. Farfetch nebyl jen e-shopem – byl mostem mezi tradicí a inovací, mezi krejčovskou precizností a algoritmickou přesností internetu.
Začátky: Vizionář José Neves a zrod nové éry
Když José Neves v roce 2008 spouštěl Farfetch, svět se otřásal v základech — finanční krize zasáhla banky, investory i módní průmysl. V době, kdy většina luxusních značek utahovala opasky a odmítala myšlenku prodávat online, on vsadil právě na technologii. Věřil, že digitální prostředí může luxusní módu nejen zpřístupnit, ale i zachránit.
Neves, původem Portugalec s podnikatelským duchem a citem pro módu, už dříve vlastnil značku obuvi a rozuměl potřebám butiků. Viděl, že mnohé z nich ztrácely zákazníky, a přitom nabízely unikátní výběr, který si zasloužil světovou pozornost. Farfetch proto vytvořil systém, který tyto nezávislé butiky propojil s globálním publikem, aniž by musely samy řešit logistiku nebo marketing.
Prvními partnery bylo zhruba čtyřicet butiků z Evropy, které díky platformě okamžitě získaly nové zákazníky. O rok později přišla první investice ve výši tří milionů liber – krok, který z malého startupu udělal seriózního hráče v módním světě. Farfetch začal psát novou kapitolu e-commerce, v níž se luxus poprvé opravdu potkal s digitálním věkem.

Farfetch se od začátku lišil od všech ostatních. Zatímco většina e-shopů nakupovala zboží na sklad a prodávala ho dál, Farfetch nevlastnil ani jediný kus oblečení. Fungoval jako prostředník – sofistikovaná platforma, která propojila tisíce butiků a značek z celého světa s miliony zákazníků.
Tento model přinesl revoluci do světa luxusní módy. Farfetch se stal jakýmsi „digitálním Selfridges“ – obrovským online obchodním domem, kde se setkávaly kolekce od Prady, Balenciagy nebo Saint Laurent s kurátorským výběrem malých butiků z Milána, Paříže či Tokia. Nabídka byla prakticky nekonečná, ale díky chytré technologii zůstávala přehledná a osobní.
Farfetch navíc dokázal přesvědčit i ty nejkonzervativnější módní domy, že online prostředí nemusí znamenat ztrátu prestiže. Naopak – vytvořil prostor, kde se luxus prezentoval stejně exkluzivně jako v kamenném butiku. Tato strategie přinesla rychlý růst a v roce 2018 se Farfetch úspěšně uvedl na burzu v New Yorku, kde byl oceněn na více než 6 miliard dolarů.
Z online experimentu se tak stal globální fenomén, který změnil způsob, jakým se prodává i nakupuje luxus – elegantně, digitálně a bez hranic.
Zlom: Od euforie k problémům
Euforie z úspěšného vstupu na burzu netrvala dlouho. Po několika letech raketového růstu začal Farfetch narážet na tvrdou realitu – akcie firmy se propadly o více než 97 % oproti své původní hodnotě z roku 2018.
Začalo to nenápadně: tempo růstu se zpomalovalo, konkurence sílila a náklady na provoz obrovské globální platformy prudce rostly. Pandemie sice krátkodobě zvýšila online prodeje, ale po jejím odeznění se zákazníci zčásti vrátili do kamenných obchodů a luxusní e-commerce trh ztratil dech. Farfetch se ocitl v pasti — příliš velký na to, aby se rychle přizpůsobil, a příliš závislý na drahém provozu a reklamě.
Jednání o strategickém partnerství se švýcarským koncernem Richemont, vlastníkem značek jako Cartier nebo Chloé, mělo být záchranou. Dohoda by Farfetch poskytla stabilitu i důvěru trhu, ale nakonec ztroskotala. Krátce poté přišlo snížení úvěrového hodnocení agenturou Moody’s, která upozornila na rostoucí zadlužení a nejistou budoucnost společnosti.
Z firmy, která kdysi měnila pravidla digitálního luxusu, se tak stal symbol rizik přehnaných ambicí — projekt, který možná příliš rychle chtěl být všude a pro všechny.

Záchrana od jihokorejského Coupangu
Když se situace začala hroutit, zdálo se, že Farfetch čeká nevyhnutelný pád. Na přelomu roku 2024 však přišla nečekaná záchrana z Jižní Koreje. E-commerce gigant Coupang, který dominuje asijským online trhům, oznámil, že investuje do Farfetchu 500 milionů dolarů a převezme jeho hlavní aktiva.
Pro Coupang to byla strategická příležitost – rozšířit své působení mimo Asii a získat přístup ke globální síti luxusních značek, kterou Farfetch vybudoval během let. Cílem je platformu finančně stabilizovat, zmodernizovat technologie a propojit ji s rychle rostoucí asijskou zákaznickou základnou.
Přesto ne všichni investoři jásali. Mnozí z nich zůstali skeptičtí, obávají se ztráty důvěry módních domů i butiků, které Farfetchu roky důvěřovaly. Skupina věřitelů s dluhopisy splatnými v roce 2027 dokonce vytvořila alianci „Ad Hoc 2027 Group“, aby bránila své zájmy a hledala alternativní scénáře restrukturalizace.
Budoucnost platformy tak zůstává nejistá. Coupang sice přinesl finanční injekci a naději, ale otázkou je, zda dokáže vrátit Farfetch jeho někdejší prestiž – a přesvědčit svět luxusu, že digitální elegance má ještě šanci na druhý dech.
Farfetch a Česká republika
Navzdory všem globálním otřesům Farfetch v České republice stále funguje. Web farfetch.com je plně dostupný v češtině a umožňuje nakupovat v korunách, s doručením přímo do Česka. Nabídka zůstává široká – od značek jako Prada, Jacquemus, Loewe či Saint Laurent až po menší butikové labely, které jinde nenajdete.
Zákazníci oceňují, že objednávky jsou odesílány převážně z evropských butiků, což znamená rychlejší doručení i jednodušší proces celního odbavení. Pokud zboží pochází mimo Evropskou unii, všechny případné daně a cla jsou zahrnuty už při dokončení objednávky (checkoutu), takže kupující nečekají žádné další poplatky po doručení.
Ačkoli platforma zatím funguje bez větších omezení, nejistota kolem její budoucnosti přetrvává. Zda se pod vedením jihokorejského Coupangu podaří obnovit důvěru zákazníků a udržet evropský trh, zůstává otevřenou otázkou. Pro české milovníky luxusu však Farfetch zatím zůstává jedním z mála míst, kde je možné nakoupit světové značky snadno, bezpečně a bez hranic.